APLIKASI MODEL ASSURE DALAM RPH
LANGKAH-LANGKAH
|
RPH
|
A- Analyse learners
|
i.
Murid tahun 4 Genius.
ii.
10
orang murid lelaki, 20 orang murid perempuan
iii.
Umur
: 10 tahun.
iv.
Kelas
pertama daripada 2 kelas bagi tahun 4.
v.
Pengalaman
sedia ada :
-murid pernah melawat
ke tempat-tempat menarik di negeri Perlis.
|
S- Slate objectives
|
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN :
Pada akhir pembelajaran,
murid dapat :
|
S- Select methods,
media and meterials
|
Kaedah :
Natural, Terus, perbincangan.
Media
:
kad gambar, Klip video (tempat menarik di Perlis), Komputer, kertas sebak.
Bahan
Sumber :
- Komputer riba
-
Tayangan video
-
Tayangan kad gambar
-
Bahan 2D dan 3D
|
U- Utilize media and
meterials
|
BAHAN :
Set
Induksi - kad bergambar
tempat-tempat menarik di Perlis.
Langkah
1
- Klip video berkaitan dengan tempat-tempat menarik di perlis.
Langkah
2
– bahan maujud peta Perlis 3 dimensi.
Langkah
3
– Kertas sebak
Penutup
- murid menjawab teka silang kata.
Persekitaran –
bilik darjah.
Pelajar
-
Tayangan video tempat-tempat menarik di Perlis.
Pengalaman
pembelajaran -
Paparan peta Perlis 3
dimensi dan menyediakan peta minda menggunakan kertas sebak.
Tayangan video berkaitan
tempat-tempat menarik di Perlis.
Berbincang
dalam kumpulan tentang cara-cara mengekalkan dan memelihara keistimewaan
tempat-tempat menarik di negeri Perlis.
|
R- require learner
participation
|
PENGLIBATAN
MURID :
- Murid menjawab soalan
guru dalam set induksi dan penutup.
-Murid membuat peta minda
dalam kumpulan.
- Murid berbincang dalam kumpulan
dan mengemukakan pendapat masing-masing.
-murid menyiapkan lembaran
kerja yang mempunyai teka silang kata.
MOTIVASI
:
- Kumpulan yang menghasilkan
peta minda dengan baik diberi pujian oleh guru.
-
guru memberi pujian di atas cadangan yang diberikan oleh murid.
|
E- evaluate and
revise
|
Penilaian
pengajaran :
-
Guru membuat refleksi terhadap kaedah, pendekatan,
strategi dan bahan bantu mengajar yang digunakan semasa proses P&P.
Penilaian
pembelajaran :
-
Murid dapat menyatakan 4 tempat menarik di negeri Perlis.
-
Murid dapat menghasilkan peta minda
dengan baik dan kemas berdasarkan peta 3D yang ditunjukkan.
-
Murid dapat memberi cadangan untuk
memelihara keistimewaan tempat-tempat menarik di negeri Perlis.
|
Masukkan lebih banyak bahan yang berkaitan untuk perkongsian dengan rakan dan orang lain.
ReplyDelete